Meditasjon

I dagens samfunn opplever vi et veldig tempo som er dominert av stress og jag, og det er liten tid til å finne ro i hverdagene. Meditasjon vil kunne være et nyttig hjelpemiddel for deg hvis du ønsker å finne tid til litt ro innimellom alt jaget.

meditasjon

Meditasjon handler om å roe seg helt ned, og rett fokuset mot å ikke tenke på alle bekymringer og oppgaver som venter. En stressende jobb, engstelsen for regningene som skal betales og alle klærne som skulle vært vasket er tanker som skal skyves vekk, for det er kun på denne måten man kan oppnå en helt stille stund for man får samlet energi.

Det er enkelt!

Feilaktig tror mange at det å meditere er noe man må kurses i av guruer av alle slags slag, men sannheten er langt i fra så vanskelig. Faktisk er det slik at vi går inn i såkalte meditative tilstander rett som det, og det er ikke engang bestandig vi tenker over det. Har du for eksempel noen gang kjørt bil og opplevd at du ‘faller litt bort’, uten at det er snakk om tap av bevissthet? Man kjører trygt og gjør de rette tingene, men man er allikevel litt avkoblet – dette er en typisk meditativ tilstand, hvor hjernen egentlig bare tar en pause og setter deg i automatgir.

Du kan starte med å finne deg et egnet tidspunkt på døgnet, og gjerne på morgenen når det er stille i huset. Finn deg et rom hvor det er behagelig varmt og hvor du kan være uten å bli forstyrret. Tar du det før frokost er dét det aller beste ettersom det ikke er anbefalt at du er verken mett eller sulten (er du dét kan det være vanskeligere å fokusere).

Et forslag

Finn en stol som har høy rygg og sett deg på den. Du skal være rett i ryggen og ha begge bena på bakken og se rett fremover. Deretter stiller du inn stoppeklokken på telefonen din på 20 minutter. Det er nå meditasjonen starter og du starter ved å fokusere på pusten din.

Ta rolige og dype åndedrag, og i starten vil du hele tiden merke at forskjellige tanker dukker opp i hodet ditt – dette er helt normalt. Forsøk å bare la dem passere deg uten gi dem noe oppmerksomhet. Du vil da oppdage at du kanskje vil få en raskere strøm av tanker, men ved å fokusere bevisstheten din mot pusten din kan du blåse dem vekk. Lag en lyd inni deg hver gang du puster ut – en ‘hmmmmm’-lyd kan være grei. Får du ikke dette til kan du forsøke å rette oppmerksomheten mot en gjenstand som f.eks. et lys, en pute eller en annen anonym gjenstand. Jobb med å tømme hodet for tanker! Dette er en utfordrende prosess og det kan hende at du vil trenge trening på dette.

De første 20 minuttene dine vil kunne oppleves som svært lange, og det er vanskelig å rette fokus innover så lenge. Jo mer du øver jo enklere vil det bli, og når du behersker dette har du en frihavn som du kan vende tilbake til når du ønsker det.